Hitta sin nisch

Lastbil

Att driva företag handlar förstås mycket om att få det dagliga arbetet att fungera på ett bra sätt. Det är planering, utförande och uppföljningar om vartannat. Som det ska vara. Men innan man kommer till dessa punkter så måste det ha funnits en idé om företagets sysselsättning och inriktning.

Att hitta en nisch alltså. Det kallas på marknadsföringsspråk för en USP – unique selling proposition. Det innebär att man erbjuder sin målgrupp av kunder något de inte får av någon annan – eller åtminstone så erbjuder man en vässad variant av vad konkurrentens USP är.

Att hitta sin egen nisch är viktigt av flera olika anledningar, inte minst för att potentiella kunder i dagens samhälle är så pass medvetna om vad de vill ha, vad de kräver och vad de kan få. Företagande.se tipsar Helene Colaks bland annat om följande punkter när det gäller att hitta sin egen nisch:

  • Att fråga sig själv frågorna ”vem är jag”, ”vad vill jag” och ”vad är enkelt för mig”. Det innebär i korta drag att rannsaka sig själv för att komma underfund med vad just jag kan erbjuda som ingen annan kan.
  • Vad är unikt med ditt tänk och vad behöver du utveckla? Kanske har du en bra idé men som behöver optimeras för att kunna bli ”säljbar”.
  • Be alltid om feedback från vänner och bekanta. Gör man inte detta så är det lätt hänt att man fastnar i sina egna tankegångar. Det är ofta bra med någon annans input på saker och ting.
  • När du bestämt dig – go for it. Våga tro på din egen idé och nisch, även om det kanske går tungt till en början. Man måste våga misslyckas för att kunna lyckas.

 

Om vi ska ta ett exempel på ett företag som profilerat sig på ett speciellt sätt så kan vi nämna DAF Trucks som du kan läsa om hos den svenska återförsäljaren Cosmo Truckcenter AB. Ett företag som tillverkar lastbilar. På hemsidans om oss-sida så låter man omedelbart läsaren veta att det som skiljer DAF från alla övriga transportfordon är att man erbjuder kvalitet ned till den minsta detalj. Man påtalar därefter även att lastbilarna är byggda av människor som älskar just lastbilar.

Deras USP är inte den allra mest originella, men man påtalar det som gör just deras lastbilar unika – att de kan utlova högre kvalitet och ett genuint hantverk av människor som älskar lastbilar.