Entreprenörskap

Är du en typisk entreprenör? En person som vågar gå framåt när andra backar? En person som utvecklar och genomför idéer när andra bara pratar om dem? I så fall brinner du säkert för dina idéer och älskar att försöka få dem till verklighet och chansen är stor att du har ett eget företag.

Entreprenör

Enligt definitionen på entreprenör så handlar det just om det som nämnts ovan och att personen väldigt ofta är startare av företag. De egenskaper som behövs för att starta upp företaget finns där och även för att driva det de första stegen framåt. Men sen behöver även en entreprenör ta hjälp och inte helt förlita sig på sin egen förmåga.

För att utveckla företaget i rätt håll ska man alltid fokusera på det man är bra på och köpa in tjänster på resten. Dina egenskaper att skapa nytt, utveckla idéer och driva saker framåt ska tas tillvara på och inte gömmas i högar av bokföring, deklaration och fakturahantering. Allt för många gör allt själv vilket snarare gör att företaget blir invecklat istället för utvecklat. Ge utvecklingen en chans genom att ställa dig åt sidan och låta någon annan göra det de är bäst på.

Att hitta företag som kan bokföring och pappersarbete är inte svårt. Det svåra för en entreprenör är istället att hitta rätt kundunderlag. Det roliga och spännande i företagsutvecklingen är just att utveckla produkter och tjänster men till sist är det konsumenten som ska köpa det och det sker inte om man inte syns. Tredje punkten att tänka på blir därför marknadsföring. Det är lätt att tänka att marknadsföring enbart handlar om att visa upp sin produkt/tjänst och säga att den är fantastiskt bra till ett mycket bra pris. Men dagens marknadsföring handlar snarare om trovärdighet och tillit. Är du en känd entreprenör som drivit kända projekt tidigare så tveka inte att marknadsföra dig själv i första hand och sedan dina produkter i andra hand. Med ett starkt varumärke i dig själv har du redan all marknadsföring som behövs när du sedan ska lansera produkterna.