Bygg en bra kundtjänst

Oavsett om ditt företag säljer varor eller tjänster så är det viktigt att ha en bra kundtjänst. En kund som köper något kan vara nöjd med själva köpeprocessen, men om kundtjänsten är dålig kan det leda till att kunden aldrig kommer tillbaka. Det är även lätt att en bristfällig kundtjänst skapar ett rykte bland konsumenterna som då avskräcks från att handla hos er.

Man får inte tro att relationen mellan företaget och kunden tar slut vid kundens genomförda köp. Kunden är värdig en bra kundtjänst innan och efter köp. Om man lyckas bygga en bra kundtjänst har man mycket att vinna. Om kundtjänsten svarar på kundens frågor och hjälper till är chansen stor att kunden kommer tillbaka.

  • Här är några tips på hur man kan skapa en bra kundtjänst:
  • Att kundtjänsten är tillgänglig och enkel att hitta är det absolut viktigaste. Kunden bör ha möjlighet till att välja på vilket sätt kontakten skall ske, till exempel genom chatt, telefon eller mail. Att företagets kundtjänsten finns tillgänglig på sociala forum, så som Facebook, blir allt mer populärt.
  • Kundtjänsten ska på ett lätt och smidigt sätt hjälpa kunden med lösningar och svar på frågor. Bemöt kunden så som du själv vill bli bemött och tänk att allt går att lösa, inga av kundens problem är omöjliga.
  • Få kunden att känna sig tagen på allvar och var lyhörd. Kunden vill inte känna sig nonchalerad eller till besvär.
  • Se alla kunders frågor och problem som något företaget behöver jobba vidare med för att undvika framtida besvär. Tänk på att kundtjänsten konstant ska sträva efter kvalitetssäkring och ytterligare förbättringar.

Fler tips hittar du hos entreprenörsnätverket Qoola Qvinnor.